Organizacja pracy, nauka, koncentracja

Dzisiaj wpis nieco z innej beczki. Ostatnio przeczytałem książkę Samo Sedno. Techniki samorozwoju czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej. Tytuł mówi sam za siebie. Nie wiem czy była ona jakaś super odkrywcza, nie mam też porównania z innymi pozycjami, gdyż to moja pierwsza książka tego typu.

Moim zdaniem napisana dosyć spoko, bez zbędnego lania wody. Można wybrać dla siebie kilka porad i ciekawostek. Zrobiłem sobie wybiórczą ściągę z kilku tematów i wrzucam ją tutaj, żeby się gdzieś nie zapodziały.

Organizacja pracy

  • selekcja – nie zawsze jest sens czytać książki, wpisy, etc. od dechy do dechy, dlatego po kolei:
    • przejrzyj tytuły
    • następnie śródtytuły i teksty w ramkach, pogrubienia, etc.
    • to co Twoim zdaniem warto czytasz dokładniej
  • ustal czas na wykonanie czynności
    • nieprzekraczalne granice czasowe
    • przypomnienie np. w telefonie
  • koncentruj się na tym co masz zrobić
  • częste zmiany otoczenia służą zapamiętywaniu

5 rzeczy, które przeszkadzają pracy

Przygotuj 5 rzeczy, które najczęściej wpływają negatywnie na efektywność Twojej pracy i:

  • usuń je
  • wyłącz telefon
  • zablokuj społecznościowki
  • możesz spisać je na kartce i mieć ją na widocznym miejscu, tak żebyś się nie zapomniał

5 rzeczy, które pomagają w skupieniu i pracy

Podobnie jak poprzednio, tym razem mowa o czynnikach, które mają działanie pozytywne:

  • zadbaj o nie przed przystąpieniem do pracy
  • dostosuj muzykę
  • zadbaj o stanowisko pracy/nauki
  • odpowiednie oświetlenie i temperatura

Zaplanuj to co nieprzewidywalne, nigdy nie planuj wszystkiego tip top co do minuty. Im luźniejsze ramy czasowe tym później mniejszy stres. Jeśli zadbasz o odpowiedni margines błędu ewentualne „nagłe wypadki” nie wpłyną negatywnie na Twój harmonogram działania.

Nauka, notatki, etc.

Po primo sen! – staraj się nie skracać snu                // i kto to mówi…

Notatki najlepiej sporządzać w formie mapy myśli (ten wpis miał być taki, ale nie chciałem wszystkiego ładować w grafikę dlatego zdecydowałem się przelać to w zwykły tekst).

Mapa myśli

  • określ kolejność/priorytet
  • stosuj rysunki
  • różna wielkość liter
  • zastosowanie:
    • różnego typu notatki
    • przydatne np. na wykładach – notowanie cudzych myśli
    • pomocne np. w przypadku publicznych wystąpień – rzut okiem na całokształt i wiadomo o co chodzi
    • lista zakupów

Nauka

  • ucz się zawsze wypoczęty, budzenie:
    • świeże powietrze (np. przewietrzenie pomieszczenia)
    • krótki spacer
    • nieobfity posiłek
  • kiedy się NIE uczyć:
    • bezpośrednio po przebudzeniu
    • po obiedzie
  • kiedy się uczyć (TAK):
    • wypoczęty
    • po śniadaniu (glukoza wpływa pozytywnie na pracę mózgu)
  • każda faza snu jest ważna dlatego nie skracaj go
  • pij dużo wody
  • ucz się w różnych miejscach
  • unikaj TV (TV ma bardzo negatywny wpływ na koncentrację – nawet jeśli się na niej nie skupiasz, a do tego negatywnie wpływa na rozwój mózgu)
  • tzw. szczęśliwy długopis – ucz się ze swoim długopisem i później używaj go na egzaminie. W ten sposób angażujesz w proces nauki więcej czynników co może zaprocentować w chwili sięgania do swojej pamięci po potrzebne pokłady wiedzy. Dodatkowe czynniki:
    • zapach
    • kolor
    • smak (np. popijanie określonego płynu albo jedzenie określonych cukierków podczas nauki i później na egzaminie)
  • zmieniaj tematyka -> KILKA PROJEKTÓW NA RAZ – efektywne
  • ucz się jak jesteś szczęśliwy
  • przerwy
    • otwórz okno
    • krótka przerwa co 15 min.
    • dłuższa co 1-1.5h

Powtórki

Najwięcej zapominamy w ciągu pierwszej godziny. Dlatego powtórki są bardzo istotne.

Ponadto jak pisałem wyżej – więcej projektów na raz = większa efektywność, podobnie jeśli mamy do nauki wiele rzeczy. Dlatego sesje powinny trwać po ok. 15 min i następnie możemy zmienić projekt/tematykę.

Jak powtarzać:

  • I powtórka po ok 10 min.
  • następnie na drugi dzień
  • po tygodniu
  • po miesiącu
  • następnie wystarczy zrobić sobie powtórkę raz na rok – tak zapamiętana wiedza praktycznie jest już „niezapominalna”

Koncentracja

Przede wszystkim trzeba chcieć… jeśli nam się czegoś nie chce trudno będzie nam się na czymś skoncentrować. Dlatego bardzo ważna będzie tutaj również motywacja, o czym za chwilę.

Żeby dobrze się skoncentrować musimy najpierw odpowiedzieć sobie na dwa pytania:

  • kiedy umiem się skupić?
  • kiedy nie potrafię się skupić?

Na koncentrację mają wpływ również czynniki:

  • zewnętrzne
    • hałas
    • temperatura
    • poruszające się przedmioty
  • wewnętrzne
    • głód
    • brak/nadmiar snu
    • choroba
    • stres

W ustaleniu dogodnych warunków i odpowiedniego stanu psychicznego może pomóc Ci przypomnienie sobie 3 sytuacji, w których czułeś/czujesz się odprężony oraz 3 sytuacji, jak jesteś spięty (i przemyślenie jak sobie z tym wówczas radzisz/poradziłeś).

Motywacja

  • wizja celu – musisz wiedzieć do czego dążysz, jaki jest cel tego co robisz
  • wizualizacja sukcesu – nagroda jest zawsze uwieńczeniem starań, dlatego wizualizuj ją sobie
  • odległy cel? – podziel go na etapy, a następnie wykreślaj te osiągnięte

Ćwiczenia na uspokojenie

  • rozluźnienie
    • Połóż się, zamknij oczy. Wyobraź sobie, że zatapiasz się w ciepłym żelu. Musisz starać się wyobrazić sobie dokładnie to uczucie relaksu. Czuż jak każda część Twojego ciała stopniowo się w nim zanurza. Jak każdy mięsień poddaje się odprężeniu.
  • historia
    • Przygotuj sobie historię, która wprowadzi Cię w stan odprężenia. Ważne jest tutaj dokładne opisanie miejsca, zapachów, szczegółów, widoków, stanu psychicznego. W książce autor opisał burzliwą, deszczową noc na bezludnej wyspie, podczas której chowasz się w swoim kamiennym solidnym schronieniu, gdzie pali się ognisko. Czujesz się tam bezpieczny, masz wygodne łóżko, ulubioną książkę i kubek gorącej czekolady czy ulubionej kawy. Czujesz jej smak i zapach. Autor opisał tam dokładnie odczucia i bodźce jakie stymulują wówczas Twoje ciało i mózg.

W książce opisano jeszcze dużo ćwiczeń na koncentracje. Zaleca się ustalenie np. 4 pór dnia i ćwiczenie koncentracji. Ćwiczyć można w biegu (np. idąc ulicą), w pracy (np. pijące herbatę), w domu jedząc obiad itp. Ćwiczenia te angażują różne zmysły i wspomagają różnoraką pracę mózgu (np. zabawa liczbami czy słowami). Nie będę opisywał tych ćwiczeń, żeby nie przedłużać (odsyłam do książki). Może to być jednak dobry temat na jakiś wpis w przyszłości.

Na koniec kilka porad jak można rozwijać mózg:

  • pisanie wspak
  • żonglowanie
  • taniec
  • granie na instrumentach
  • pisanie i rysowanie obiema rękami jednocześnie
  • rysowanie odbić lustrzanych

enjoy!

Advertisements
Otagowane , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: